Po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo
Po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo paskelbimo 1990 m. kovo 11 d. ir po realios Lietuvos nepriklausomybės atstatymo 1991 m rugpjūtyje jokių esminių pasikeitimų valstybiniame autoparke neįvyko, nes ši įmonė ir taip buvo respublikinio pavaldumo. Ačiū Dievui, šis pereinamasis laikotarpis Klaipėdoje praėjo taikiai, be karinės prievartos ir smurto, kaip Vilniuje. Todėl miesto autotransportas kaip dirbo, taip ir dirbo įprastai, kasdieniškai.
Tačiau, 1991 m. sausio įvykių metu, kai tarybiniai kariniai spec. būriai siautėjo Vilniuje (kaip žinia, buvo ir žuvusių), Klaipėdos autobuso parko autobusai kartu su sunkiaisiais sunkvežimiais blokavo privažiavimus prie savivaldybės Liepų gatvėje nuo galimo tarybinių šarvuočių ar tankų puolimo. Tiesa, vienas tų „Ikarusų“ paliktas, kaip muziejinis eksponatas.
Svarbu, kad per minėtą pereinamą
laikotarpį viskas liko savo vietose, kaip technika, taip ir žmonės. Nereikėjo
pradėti nuo nulio, kaip pokario metu.
1992 m. Klaipėdos valstybinis autobusų parkas pasidalino į dvi atskiras įmones:
"Takso parką" ir Valstybinį autobusų parką, kuris buvo priskirtas Klaipėdos
miesto savivaldybei. Tada jame buvo 330 autobusų.
1995 m. liepos 20 d. "Valstybinis autobusų parkas" buvo reorganizuotas į UAB "Klaipėdos autobusų parkas".
Praeito šimtmečio paskutinis dešimtmetis autobusų parkui buvo toli gražu ne geriausias laikotarpis. Po tarybinės tvarkos atėjo “laukinio” kapitalizmo laikai. Būtent šiuo laikotarpiu atsirado gausybė maršrutinių taksi. Tačiau važinėjo ne tik mikroautobusai, bet ir nedideli autobusai PAZ tipo ir kt. Jokių tvarkaraščių, o dažnai ir nesilaikant jokių maršrutų. Galima būdavo paprašyti vairuotojo pasukti į kitą gatvę, jeigu kiti keleiviai neprieštaraudavo. Buvo prieita iki to, kad netgi dideli maršrutiniai autobusai pradėjo sustoti bet kur, kur tik keleiviai pageidauja. Miesto gatvėse įsitvirtino visiškas chaosas. Savaime aišku, kad tai sąlygojo avarijų skaičiaus augimą ir kitus neigiamus dalykus. Vėliau miesto valdžia vis gi uždraudė maršrutiniams autobusams sustoti tam neįrengtose stotelėse.
Kadangi prasidėjo laisvosios
rinkos laikai, tai, kaip ir reikėjo tikėtis, tai pas autobuso parką atsirado
konkurentai. Tai buvo ir privatūs vieno ar kelių autobusų savininkai, ir firmos,
sugebėjusios įsigyti keletą senų vakarietiškų autobusų. Būtent tada miesto
gatvėse pasirodė autobusai Mercedes, MAN, Neoplan ir kt.
Reikia pažymėti, kad privatininkai, kuriems buvo leista dirbti miesto
maršrutuose, aršiai kovojo už keleivius. Šioje kovoje jie ryškiai pirmavo prieš
autobusų parką: savo autobusuose įrengdavo “racijas” ir koordinuodavo tarpusavio
važiavimą, stengdamiesi pasiekti autobusų stotelę anksčiau, negu autoparko
mašina ir “susemti” kuo daugiau keleivių. Kadangi autobusai priklausė
skirtingiems savininkams, tai apie bendrus talonėlius, teisingiau – bilietus,
nebuvo ko ir svajoti. Pastarieji išliko tik Klaipėdos autoparko autobusams.
Įlipi į privatų – mokėk konduktoriui grynais.
Susiklostė net tokia situacija, kad žmonės, kuriems taikomos lengvatinės pravažiavimo sąlygos, jomis pasinaudoti galėjo tik UAB “Klaipėdos autobusų parko” transporte. Kitur – mokėk pilną kainą. Miesto valdžia, suprantama, “žaidimą į vienus vartus” ilgai kentėti neketino. Tad pagaliau privertė privatininkus taikyti lengvatinius tarifus moksleiviams, pensininkams ir neįgaliesiems, pažadėjus vežėjams skirtumą dėl lengvatų kompensuoti iš biudžeto.
Nors buvo pasiekta tam tikra
tvarka, tačiau padėtis išliko pakankamai nekontroliuojama. Keleivių srautų
niekas netyrė, maršrutai iš esmės nebuvo rimtai pernagrinėti ir buvo palygint
nedaug pakeisti po sovietinių laikų. Tad neretai kartodavosi situacijos, kai
tekdavo stotelėje ilgai laukti, o atvažiuodavo visa autobusų kolona: trys,
keturi ar net penki. Pagal tvarkaraštį dirbo tik autobuso parko mašinos. Miesto
pakraščiai visai buvo “nuskriausti”, vėlesniu metu autobusai dažnai nevažiuodavo
iki galutinių maršruto stotelių. Jei situaciją vertinti rinkos požiūriu, tai ji
buvo apytiksliai tokia: privatininkai “kariavo” su miesto autobusų parku, o
vėliau – ir tarp savęs.
Tęsinys – straipsnyje
“Kokybės šuolis naujame tūkstantmetyje”
(bus patalpintas artimiausiu metu).
Šis skyrius parengtas panaudojant
UAB “Klaipėdos autobusų parkas” (www,klap.lt)
ir VšĮ
“Klaipėdos keleivinis transportas” tinklalapių informacija.
Puslapis nebaigtas ir atsiradus naujai informacijai bus papildytas
ar pakeistas. Paskutiniai pakeitimai 2007.12.27.