VAKAR IR ŠIANDIEN

Pokarinis tarybinis laikotarpis

 

Ardant griuvėsius, atkuriant pagrindines miesto tarnybas, atstatant buvusias ir statant naujas įmones jokio reguliaraus miesto transporto nebuvo. Darbuotojus apgyvendindavo netoliese nuo įmonių, kuriose jie dirbo. Žodžiu, kad pėsčiomis galima būtų nueiti. Miestui augant ir apgyvendinant darbininkus vis toliau nuo darbovietės juos į darbą surinkdavo įmonių autobusai. Tik dešimtmečiui po 2-ojo pasaulinio karo pabaigos praėjus, 1955 m. lapkričio 5 d., buvo įsteigtas Klaipėdos autobusų-taksomotorinis autoūkis. Tuo metu autoūkis turėjo 52 autobusus.

Vėliau autobusų skaičius didėjo, buvo sudaromi vis nauji maršrutai. Autobusai, suprantama, buvo tarybinės gamybos. Tada antroje 6-ojo dešimtmečio pusėje Klaipėdos gatvėmis važinėjo autobusai greičiausiai GAZ-03-30 markės bei L-1, KAGai nuo KAG-1 iki KAG-3 markių, pagaminti Kauno autoremonto gamykloje (KAG), naudojant sunkvežimių ZiS-150 (L-1 modeliui) ir GAZ-51 pagrindus. Įdomu, kad KAGų kėbulai buvo daromi iš medžio. Vėliau jų net ne remontuodavo, o keisdavo naujais. Žodžiu, kai kurie autobusai pakeitė net keletą kėbulų.

Autobusas L-1 ZiS-150 pagrindu1 Autobusas KAG-3 GAZ-51 pagrindu paskutinės modifikacijos su priekiniais stiklais nuo PAZo1

 

Šeštam dešimtmečiui besibaigiant Klaipėdai, kaip ir kitiems didesniems tuometinės Lietuvos TSR miestams, pradėti skirti "firminiai" Maskvos gamybos autobusai ZiL-158. Septintajame dešimtmetyje autobusų ūkis buvo didinamas autobusais Pamaskvio Likino gamyklos LiAZ-158 (tas pats ZiL-158). Autobusų gamyba iš ZiLo buvo perduota būtent šiai gamyklai, planuojant sparčiai didinti gamybos apimtys.

 

     
1956 m. L-1 Jono Biliūno gatvėje (dabar Galinio Pylimo)2 Autobusas L-1 Montės (Herkaus Manto) gatvėje2 1969 m. "Ikiikarusiniai" autobusai Pergalės (dabar Tiltų) gatvėje2

 

Vienas iš Klaipėdos ZiL-1581 Autobusai ZiL-158 važiuoja per centrinį (dabar Biržos) tiltą per Danės (tada Dangės) upę1

 

Septintojo dešimtmečio viduryje Klaipėdos autobusų-taksomotorinio autoūkio transporto priemonių skaičius didėjo ir dėl naujų autobusų LAZ iš Lvovo (Ukraina). Jie buvo šiek tiek didesni, patogesni keleiviams ir gražesni.

Kasmet augant autotransporto skaičiui jam remontuoti tapo reikalingi tam tikri dideli specializuoti darbo resursai bei atitinkantys gamybos pajėgumai. Tam tikslui buvo atidaryta Klaipėdos autoremonto įmonė adresu Vilniaus g. 49 (dabar Tilžės). Dėka jos darbuotojų autobusai daug metų važinėdavo miesto toli gražu neidealiomis gatvėmis, nekalbant jau apie priemiesčio maršrutus, kur asfaltinė danga keliuose atsirado (ir tai ne visur) paskutiniaisiais tarybiniais metais.

 

     
Miesto LAZai pervažiuoja centrinį tiltą1 Autobusas LAZ-695Е išvažiuojant iš Klaipėdos1.
Е modelis turėjo ZiLo gamybos V-formos 8 cilindrų variklį su vieno disko sąnkaba ir 5 pavarų greičio dėže.
LAZai žiede prie senojo turgaus3

 

Aštuntojo dešimtmečio pradžioje autoūkis pradėjo gauti "užsienietiškus" 100 vietų autobusus iš Vengrijos "Ikarus-556", o maždaug nuo 1973 m. - ypatingai talpius sudvigubintus "Ikarus-180" - autobusus su "armonika". Keleiviams tai buvo tiesiog "superautobusai": erdvus, "vakarietiško" dizaino, su daug durų, su minkštesne pakaba ir t.t. Miesto maršrutuose po LAZo - tai tiesiog šventė, baltutėlė šventė su plačia išilginė raudona juosta.

 

Apytiksliai 1970 m. Kairėje LAZas, o dešinėje - Ikarus-556 H.Manto gatvėje3 Visas 1970 m. "bukėtas":"į apačią" važiuoja baltas Ikarus-556, toliau - tarpmestinis Ikarus-55, o "į viršų" rieda miesto Ikarusas ir LAZas bei primiestinis arba tarnybinis PAZas3

 

Prabėgus vos porai metų atrieda dar naujesni "Ikarusų" modeliai: 260 (trumpi) ir 280 ("armonikos"). Visi jie geltonos spalvos. Žodžiu, nuo aštuntojo dešimtmečio vidurio Klaipėdos miesto autobusai pradeda geltonuoti. Naujieji "Ikarusai" dar patogesni keleiviams, o kas dėl dizaino - tai tikras mados "klyksmas"! Visi tarybiniai autobusai jų fone atrodė lyg kirviu tašyti. Aš jau net nekalbu apie tarpmiestinius 250-uosius - tarybinio žmogaus svajonių autobusas!

1982 m. Dešinėje - Ikarus-260 Lenino (dabar Atgimimo) aikštėje. Neblogai matomi ir kiti to laikotarpio automobiliai2

 

Manau, kad nuo naujų geltonų miesto ir priemiesčio bei raudonai baltu tarpmiestinių "Ikarusų" pasirodymo prasidėjo "išsivysčiusio socializmo" laikotarpis - pats geriausias per visą tarybinį laikmetį.

1985 m. "Autobusų - taksomotorinis autoūkis" buvo perregistruotas į Valstybinį autobusų parką.

Ir štai apytiksliai 1986-1988  metai - išsivysčiusio socializmo laikotarpis.

 

Dalis informacijos iš UAB "Klaipėdos autobusų parkas" (www,klap.lt) ir virtualaus miesto autobuso LiAZ-677 muziejaus (www.liaz-677.ru) Interneto svetainių.

1 - nuotraukos iš Liucijaus Suslavičiaus (Vilnius) kolekcijos.

2 - Horsto Borbe nuotraukos (Hamburgas, Vokietija).

3 - nuotraukos iš "Klaipėdos" laikraščio skaitytojų fotokolekcijų, kurios buvo skirtos "Klaipėdos retro" fotokonkursui ir buvo rodomos 2005 m. šio laikraščio Interneto svetainėje.

Puslapis nesenai pradėtas rengti ir atsiradus naujai informacijai bus papildytas ir pakeistas. Paskutiniai pakeitimai 2007.12.27.

Хостинг от uCoz